Dit blijkt uit het onderzoek Mobiliteitsrechtvaardigheid Noord-Holland (pdf) dat de provincie deed naar de toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van alle soorten vervoersmiddelen. Bijna 52% van de inwoners ervaart belemmeringen wanneer zij moeten reizen. Bij 10% van deze groep zijn de belemmeringen zo groot dat het hun dagelijks leven sterk beïnvloedt.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Toegang hebben tot vervoersmiddelen en ook weten hoe je die moet gebruiken, is zo ontzettend belangrijk om mee te kunnen doen in de samenleving. Dat dit voor 10% van de inwoners niet zo is, vind ik al schokkend. Maar daarbovenop is er ook een groep van 42% waar dat risico schuilt. Vaak wordt de nadruk gelegd op de kosten van vervoer, maar dit onderzoek laat duidelijk zien dat er veel meer factoren spelen.”
Meerdere drempels
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de inwoners zonder problemen reist, terwijl de andere helft te maken krijgt met uiteenlopende belemmeringen. De onderzoekers onderscheiden daarin 6 soorten:
- Fysieke beperkingen: lichamelijke gezondheid kunnen de vervoersmogelijkheden beperken.
- Kosten: reiskosten kunnen een drempel zijn.
- Niet-fietsen: niet kunnen, willen of durven fietsen maakt mobiliteit lastiger.
- Afhankelijkheid: beschikbaarheid van vervoersmiddelen of afhankelijkheid van hulp.
- Ontoegankelijke woonomgeving: de inrichting van een plek kan een drempel vormen.
- Onveiligheid en stress: gevoelens van angst en onzekerheid maken reizen moeilijker.
Handvatten
Op basis van het onderzoek zijn 3 belangrijke handvatten geformuleerd om vervoersongelijkheid te verminderen:
- Verbeter de toegankelijkheid van openbare ruimtes en de nabijheid van voorzieningen.
- Versterk de publieke mobiliteit door flexibele, betrouwbare en betaalbare vervoersopties.
- Stimuleer fietsgebruik via fietslessen, aangepaste fietsen en fiets-uitdeelprogramma’s.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Deze handvatten sluiten aan bij de weg die we als provincie de afgelopen jaren zijn ingeslagen. We werken hard aan goede fietsinfrastructuur, fietslessen voor ouderen, buurtbussen, gratis ov voor kinderen, we doen al veel. Dat neemt niet weg dat de resultaten uit dit onderzoek belangrijk zijn voor ons als provincie én ook voor de gemeenten in Noord-Holland en de Vervoersregio Amsterdam om ons beleid te toetsen en te verbeteren: Wat is het effect van onze acties? Leggen we onbewust niet nieuwe drempels op? Wat is er bij nieuwbouwprojecten nodig om de nieuwe bewoners in staat te stellen naar school, familie, sport, werk en andere plekken te komen? Is een nieuwe bushalte aan de rand van een stad of dorp toegankelijk en veilig genoeg voor alle doelgroepen?”