Bewoners, weggebruikers, bedrijven en organisaties weten als geen ander welke problemen er zijn op de N203. En hoe daar een oplossing voor kan komen. In de voorbereiding heeft de provincie om ideeën gevraagd voor een veilige weg. Wat kwam naar voren en wat doen we ermee?
102 Ideeën voor een veilige N203
Er is veel ingebracht via een online kaart. Op de kaart zijn er van 23 oktober tot en met 15 november 102 knelpunten en oplossingen ingediend. De meest aangedragen punten:
- Het verlagen van de snelheid van 80 naar 60 km/u.
- Een betere scheiding tussen fietspad en rijbaan, zoals vangrails. Daarnaast zijn er zorgen over blinde bochten en zichtlijnen op het fietspad.
- Trajectcontrole en strengere handhaving op snelheid, inhaalgedrag en mobiel gebruik als oplossingen om het gedrag van automobilisten te verbeteren.
- Voorstellen om de verkeersdrukte te verminderen door een nieuwe A9-afrit bij Heiloo en betere alternatieve routes voor lokaal verkeer.
- Veiligere op- en afritten en suggesties om een vangrails te plaatsen tussen rijbanen en rijstroken.
- Het gebruik van lichtmasten of kattenogen voor beter zicht.
- Aandacht voor behoud van landschappelijke en ecologische waarden, de aanleg van faunapassages.
- Geluidsoverlast langs het traject is een punt van zorg, met voorstellen voor snelheidsverlaging en maatregelen zoals geluidsdempend asfalt of schermen.
Uitwerking ideeën
Er is gekeken of de ideeën bijdragen aan de verkeersveiligheid en of ze niet nadelig uitpakken voor het omliggende gebied. Ze moeten maakbaar en haalbaar zijn. De werkgroep met een vertegenwoordiging van belangenorganisaties denkt hierover mee. In november is de groep 2 keer bij elkaar gekomen om de knelpunten en oplossingsrichtingen te inventariseren. Experts (onder andere voor verkeersveiligheid en natuur) van gemeenten en provincie hebben een eerste toets gedaan: passen de ideeën binnen het beleid? Hoe is de relatie met plannen van de gemeenten of andere partijen, denk aan de herinrichting van het stationsgebied? Zo is een lijst met kansrijke maatregelen ontstaan.
Combinaties maatregelen
Het adviesbureau Arcadis heeft uit de lijst een logische samenhang tussen maatregelen ontdekt en de volgende onderzoeksvarianten gemaakt:
- De N203 wordt 60 km/u (buiten de bebouwde kom). De herinrichting en veiligheidsmaatregelen passen - voor een groot deel - binnen de bestaande ruimte.
- De N203 blijft 80 km/u met een herinrichting en veiligheidsmaatregelen die zoveel mogelijk binnen de bestaande ruimte passen. Denk aan een herinrichting met een verbreding van het fietspad, een bredere berm en vangrails.
- De N203 blijft 80km/u met veiligheidsmaatregelen waarvoor extra ruimte nodig is. Denk naast het verbreden van het fietspad aan een parallelweg over de hele lengte. Ook brede zijbermen en een middenberm tussen de rijrichtingen kunnen hier onderdeel van zijn.
- De aanleg van een nieuwe weg tussen de N513 en aansluiting Akersloot op de A9. Dat maakt het mogelijk de N203 volgens de richtlijnen* als 60 km/u-weg in te richten.
* Wat maakt een weg veilig volgens de richtlijnen?
Er zijn richtlijnen vanuit de CROW (CROW is een onafhankelijk kenniscentrum voor bedrijven en overheden voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer.) Daarnaast kent de provincie eigen richtlijnen. De weg ligt er al sinds 1933 en voldoet niet meer aan actuele richtlijnen. Een weg moet bijvoorbeeld voldoende breed zijn, niet te grote verschillen in snelheid mogelijk maken en veilige bermen hebben. De provincie draagt als wegbeheerder de verantwoordelijkheid; wordt van deze richtlijnen afgeweken, dan moet dat goed onderbouwd zijn.
Hoe nu verder?
In februari is er meer bekend over welke ideeën doorgaan en welke afvallen. De komende 2 maanden voert het adviesbureau namelijk diverse verkeersonderzoeken uit en werkt de mogelijke combinaties verder uit. De werkgroep weegt deze en de expertgroep toetst wederom. Dit resultaat wordt gepresenteerd tijdens een informatieavond in april. De provincie Noord-Holland neemt uiteindelijk een besluit over het pakket aan maatregelen.
Kijk voor meer informatie op de projectpagina N203 Uitgeest-Limmen.